Gamification Nedir?

Son yıllarda popülerliği ve etkinliği artan gamification, yani oyunlaştırma, pazarlanacak ürünlerin satın alım süreçlerinin ve markaların kullandığı pazarlama mecralarında müşteri dolanımının oyun unsurları ile yürütülmesi ve işlenmesidir. 

Oyunlaştırmanın temel motivasyonu, insanın sahip olduğu kazanma arzusunu kullanarak; marka ile tüketicinin daha fazla vakit geçirmesini sağlamak ve aidiyet duygusu oluşturmaktır.Kod adı: Kazanma Arzusu

Oyunlaştırma kazanma arzusunu nasıl tetikler?

  • Puan ve Rütbe: Pazarlama mecralarında, applications veya internet siteleri, marka yöneticilerinin belirlediği eylemleri gerçekleştirme üzerinden tüketici puan ve rütbe kazanarak; tüm tüketicilerin oluşturduğu sanal toplulukta bir yarışma kültürünün içine girerler. Örneğin Foursquare, lokasyon bazlı arkadaşlık bulma uygulaması, puan ve rütbe kazanımı kullanan bir projedir.
  • Ödüller: Marka yöneticilerinin belirlediği görevleri yerine getiren tüketiciler, bunun karşılığında yine belirlenen bir ödüle sahip olur. Örneğin, marka size belirli bir konuda tweet atan tüketicilerimiz şu kampanyadan yararlanabilir diye bir pazarlama stratejisi güdebilir.
  • Sanal Para: Tüketiciler, yaptıkları alışverişlerin neticesinde sanal para kazanırlar ve bunu markanın anlaşmalı olduğu mecralarda kullanıma açarlar.
  • Progress Bar: İlerle çubuğu anlamına gelen bu kategoride, tüketiciler pazarlama mecralarında kazandıkları kullanıcı puanları ile, bu kanallar üzerinde daha etkin hale gelirler. Unutmamak da fayda var; artık sanal toplumsallığın olduğu bir çağdayız, reel hayatta başaramadıklarımızı, olamadığımız hayali sanal ortamlarda gerçekleyebiliyoruz.

Gamification kavramına bakalım biraz daha;

İnsan doğası gereği kazanmak ister, insan doğasına dair varlık felsefesi üzerinden yorumlama yapmaktan kaçınarak; çevremizdeki insanların eylemlerine ve o eylemlerin temel dürtülerine bakmanın yeterli olacağını düşünüyorum.

İnsan, gerçekliğin sıkıcılığından, hayal kırıklıklarından, korkularından, başarısızlıklarından, boşluğundan, olduğu gibi olmasından, … dolayı kaçacak yaşam alanı ararlar. Bu, yaşanılan gerçekliğin içinde bir çok farklı şekilde kendini gösterebilir. Ancak, bu durum aynı zamanda bir oyunun içine dahil dolma istenci de yaratır. Dünyadaki oyun piyasası,piyasanın değeri, oyuncu sayısı gibi parametreler bunun kanıtı değerindedir. Gamification da oyunu hayatımıza biraz daha dahil ediyor.

İnsan, yaşadığı dönemin siyasi ve iktisadi koşulları altında şekillenen toplumsallığın bir ürünüdür. Kapitalist kültürün bir tezahürüdür, yapılan eylemlerden dolaylı yolla kazanç sağlamak. Bu açıdan, gamification içinde bulunduğumuz çağın insanının rasyonalizasyon süreçlerinde kendini meşrulaştırır.

Gamification, dijitalin kapitalist rasyonalizasyon çıkarımlarından eğlenceli olanıdır! Tabiati itirabiyle bağımlılık yapar.What’s That

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s