IoT Nedir?

Internet of Things, Türkçe’ de yaygın kullanımı ise “nesnelerin interneti”. İçinde bulunduğumuz iletişim çağında, artık sadece öznelerin arasında mesafeleri yok eden bir iletişim ağı yok. Aynı zamanda, nesnelerin arasında da bir iletişim ağı inşa ediliyor. Kod adı: Yapay Zeka ( artificial intelligence)

Öznelerin nesneler ile iletişim kurabildiği akıllı evler aklımıza gelsin ve bu sistemi biraz daha geliştirelim. Ürünlerin pazarlama stratejileri yapılırken, artık bir sonraki ürünün veya mevcut bir ürünün pazarlanacak ürün ile ortak kullanım alanından ( genelde tüketicinin kendisidir) yola çıkılarak bir iletişim ağı kurulmasıdır. Örneğin, arabanızın kontrolünün internet bağlantısıyla yapay zekaya bırakılması veya arabanızı telefonunuz üzerinden çalıştırmak. Tabii ki, sadece araba değil, kullandığınız bütün objeler aklınıza gelebilir; koltuk,yatak,kombi,futbol topu, oyuncaklar, diş fırçası … hepsinin birbiri üzerinden etkinleşebildiği ve birbirine bağlandığı bir hayat modeli. Nesnelerin, aktörleşebildiği bir çağın habercisi IoT.

 

 

IoT olgusuna biraz daha bakalım;

Meta Fetişizm

Commodity Fetishism, Karl Marx’ ın Capital adlı eserinde kavramsallaştırdığı bir iktisadi-toplumsal okuma çıkarımıdır. Üretilen ürünlerin kullanım değerlerinin( use value), değişim değerlerinin( exchange value) altında kalmasından dolayı, sosyal ilişkilerde nesnelerin öznelere göre daha etkin olması anlamına gelir. Yani, nesneye atfedilen bir değer ( statü)- maddi karşılığı olmayan bir görüntü- ile, ürüne katılan emek gücünün değerinin üstünde bir alım-satım süreci ortaya çıkarılır. Toplumsal alana yayılan bu yaklaşım, bir zaman sonra insanlar arası ilişkilerin, nesnelerin değerleri aracılıyla kurulmasına yol açar. Örneğin, aynı yaşam alanını paylaşan insanları düşünelim, mesela üniversite. Üniversitenin dersliğinde, Zara’ dan giyinen insanlar ile LCW’ den giyinen insanlar arasında iletişim açısından görünmeyen bir duvar vardır. Kimlik temsiliyetleri, sahip olunan nesneler üzerinden ifade edilmeye başlar ve nesnelerin sosyal ilişkileri yönettiği bir model karşımıza çıkar.

IoT ile bağıntı kurmamın sebebini, nesnelerin yapay zekaya sahip olmalarının, kapitalist üretim ilişkilerindeki edilgen yönlendirme statülerinin üzerinde bir değere sahip olabilme potansiyeli yaratması ve iki oluşum arasında örtüşen mantık izleklerinin olması olarak açıklayabilirim.

IoT, nesnelerin aktörleşebildiği bir çağın habercisi.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s